Navigace

Odeslat stránku e-mailem

Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Aktuální stavy toků

26.5.2017 10:20

Aktuální výška:

115 cm

7.11.2015 02:00

Aktuální výška:

22 cm

26.5.2017 10:15

Aktuální výška:

48 cm

26.5.2017 10:20

Aktuální výška:

15 cm

26.5.2017 10:15

Aktuální výška:

19 cm

Aktuální stavy hladiny v okolí
Železný Brodnormální
Plavynormální
Dolní Sytovánormální
Jablonec nad Jizerounormální
Soušnormální

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

Návštěvnost

Návštěvnost:

Počítadlo přístupů

 

Plakát

Obsah

K reportáži „V Malé Skále nechtějí opravu nádraží“

Typ: ostatní
NesmyslV pondělí 15. května 2017 odvysílala Česká televize v pořadu Události v regionech reportáž k plánované akci „Rekonstrukce ŽST Malá Skála“ (ŽST = železniční stanice).

Reportáž můžete shlédnout zde.

Začnu jejím názvem „V Malé Skále nechtějí opravu nádraží“. V Malé Skále chtějí opravu nádraží! Nechtějí jeho opuštění a vybudování předsunuté zastávky ke středu obce.

Stávající budova nádražíJe to ukázka zvrhlosti dnešní doby, doby dotací, které se často nepřibližují projektům, ale projekty se musí „lámat“ podle vyhlášených výzev s cílem dosáhnout na body a získat (utratit) peníze. Hlavně ty evropské a to za každou cenu! Sám jsem odpůrcem dotací. Paralela - když jsem v minulém funkčním období sháněl finanční prostředky na spadlou opěrnou zeď na Pantheonu, tak „památkáře“ zajímala pouze zeď a přilehlý letohrádek, „životní prostředí“ zase pouze skalní masív a okolní příroda. Po nekonečném hledání možností vznikl Nádražíčko - i o ně bylo v minulosti pečovánoprojekt „naroubovaný“ na dotační program životního prostředí za cca 8.000.000,- Kč, který nakonec nebyl podpořen – dnes si říkám naštěstí. Díky odvaze tehdejšího zastupitelstva (rozpočet obce byl cca 15,5 mil. Kč) jsme do toho šli „za své“ a zeď dokázali opravit za 3.500.000,- Kč. 150.000,- Kč z této částky nám přidal Liberecký kraj.

O dotace žádám, protože nechci poškozovat obec pro svůj nesouhlas s nimi. Ale pouze o ty, které jsou Stávající přístup k nádražíprospěšné a mají nějaký smysl. Zároveň říkám - kdyby byly dotační peníze rozděleny podle nějakého klíče přímo obcím, tak za ně pořídíme minimálně dvojnásobek. Stačí si spočítat, co stojí administrace, schvalování, nesmyslná byrokracie (vrcholem jsou doklady o přidělení IČO obci, o zřízení účtu, o zvolení starostou… – a to v době, kdy máme všechny tyto údaje v ověřených registrech), následné kontroly a nakonec někdy i vyšetřovací a soudní řízení.
Nejdřív trochu informací na úvod, které v reportáží nezazněly – pro dokreslení Stávající přístup obrazu.
ČESKÉ DRÁHY, a.s. – donedávna vlastnily nádraží a koleje „v jejich blízkosti“. Podle mých zkušeností chudý příbuzný SŽDC, co se týče financí na údržbu. Jednání s nimi, ohledně drobné opravy 20 m dlouhé štěrkové cesty z nádraží, nevedla nikam. Nemluvím o prořezání keřů, základních údržbách budovy a úklidu – z fotografií je to zřejmé.

SŽDC – Správa železniční dopravní cesty, státní organizace – zjednodušeně - donedávna spravovala „koleje mezi Pohled od plánované zastávky k železniční stanicijednotlivými nádražími se vším všudy“.

OBEC MALÁ SKÁLA – vykonává samosprávu a v přenesené působnosti a na svěřených úsecích státní správu v rozsahu daném příslušnými právními předpisy.

STAVEBNÍ ÚŘAD – vykonává v přenesené působnosti na svěřených úsecích státní správu v rozsahu daném příslušnými právními předpisy.

KORID LK, spol. s r.o. – koordinátor Praha-Podbaba - náš vzor?veřejné dopravy Libereckého kraje – zjednodušeně – prostřednictvím KORID LK, spol. s r.o. objednává Liberecký kraj dopravu.

Pro objektivnost – v době, kdy začal projekt vznikat, tak nebyly vyrovnané majetkové záležitosti k stávajícím nádražím (o jejich převodu na SŽDC se pouze hovořilo), ani se nemohly projektovat rekonstrukce a stavby nádraží bez podchodu – neumožňovala to Praha-Podbaba - podchodlegislativa. 
Zamyslete se, prosím nad hlavními větami reportáže (v uvozovkách), které následně okomentuji:
Mluvčí SŽDC: „My jsme v patové situaci – v tento okamžik stojíme mezi přáním obce a přáním objednatele.“
Přání obce = přání většiny občanů zde žijících, které má bohužel minimální vliv na povolení stavby.
Přání objednatele = až do této reportáže jsem si myslel a z jednání to bylo víc než zřejmé, že se jedná o SŽDC, tedy přání organizace, která donedávna nevlastnila Pohled z Pantheonunádraží, tudíž do nich nemohla investovat a vymýšlela předsunuté zastávky, aby „dosáhla“ na evropské peníze (v našem případě pro blaho cestujících, kterým ušetří 180 m chůze na vlak za 180 mil. Kč (co 1 metr, to 1 milion Kč) a ze stávajícího nádraží vytvoří „brownfield“ = v překladu hnědé pole = ve skutečnosti nedostatečně využívaná nemovitost = budoucí problém obce). Že by objednatelem byl „anonymní“ stát? To si ještě nechám vysvětlit a budu Vás informovat. 

Jednatel Korid LK: „Máme zájem zkrátit co nejvíce docházkovou vzdálenost cestujících z obce na vlak.“

Je pro někoho z Vás 180 m docházkové vzdálenosti rozhodujících, zda využijete vlaku či jiné dopravy? Nebo se rozhodujete mezi dobou jízdy v poměru k cestovním nákladům? Napište zde svůj názor! Neznám nikoho, koho by tato „dálka“ odradila jet vlakem. Dokonce mi bylo ze strany Korid LK řečeno, že budou muset přehodnotit, zda má tolik vlaků stavět na Malé Skále, když tuto akci nechceme. Prý tím dáváme najevo nezájem o železniční dopravu! Cestující, se kterými jsem mluvil, jsou ale jiného názoru. A co nejčastější odpovídají?

  • „Proč nechtějí zachovat současné nádraží?“
  • „Když jsem pouze projížděl, tak jsem se vždy snažil sednout si na tu stranu, abych viděl krásnou starou nádražní budovu.“
  • „Je to blbost, mrhání s penězi!“

Redaktorka ČT: „Konečné rozhodnutí je na stavebním úřadu. Když rekonstrukci povolí, bude stará nádražní budova nepotřebná!“

Možná až velký „tlak“ na stavební úřad. Zda bude tento zvrhlý projet realizován, nezávisí pouze na stavebním úřadu. Ten prověří soulad záměru se stavebním zákonem, ostatními předpisy a podle toho rozhodne. To nic nemění na úvaze „zdravého selského rozumu“, který musí mít v tuto chvíli objednatel – máme skutečně stavět něco, co většina nechce, zhoršit tím podmínky pro každodenní žití v obci, která je již dnes přetížena turistickým ruchem nebo vkusně a za méně prostředků zrekonstruovat stávající nádraží?

Na závěr přidávám (ne)rovnici.

Zkrácení vzdálenosti o 180 m = většímu hluku ve středu obce (hlášení ze 4 amplionů na každou stranu při každém průjezdu či zpoždění), permanentnímu nasvícení hran nástupišť v noci ve středu obce kvůli kamerovému systému, možným dopravním kolizím v úzkém vchodu na novou zastávku, nevzhlednému zastřešení nástupišť, „voňavému“, ale bezpečnému podchodu (jak jinak to může dopadnout), brownfieldu stávajícího nádraží…

Začal jsem názvem, jím i skončím. Celý výše popsaný projekt je zavádějící už samotným názvem – „Rekonstrukce ŽST Malá Skála“. Jaká pak rekonstrukce? Ta se týká pouze kolejí a jejich podloží. Opuštění železniční stanice a vybudování zastávky se zastřešenými perony nelze nazývat rekonstrukcí!

Při vší úctě – Malá Skála není Praha-Podbaba, proto by se toto řešení nemělo stát našim vzorem!
 


Vytvořeno: 17. 5. 2017
Poslední aktualizace: 20. 5. 2017 23:34
Autor: Michal Rezler