Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:80
TÝDEN:1377
CELKEM:2139489
K parkování využívejte centrálního parkoviště. Ve středu obce nejsou volná parkovací místa. Děkujeme.
Ihned po jeho přečtení mi Martin Vrána zavolal a povídá:“Michale, tak se musím smát, jaký byl můj pradědeček závodník. Děkuji za zpravodaj. Na oplátku Ti posílám foto Josefa Maška (mého pradědečka) z Malé Skály z roku 1908, kdy jede s prababičkou Marií, rozenou Podlipnou, na svém motocyklu zn. Laurin & Klement. Odjíždí od domu, kde bydleli (patřil Boučkům - je to ten šedomodrý za zvoničkou). Máš to jako doplněk do obecní kroniky a k tomu článku Maloskalského zpravodaje. Druhé foto je nákladák stavební firmy Dubský a Nedvídek z Malé Skály. Foto je z r.1935-36, kdy naváželi stavební materiál na stavbu dědova domu v Hradci Králové. Doufám, že Tě to potěší. Zdraví Martin Vrána.“
Díky Martine, obě fotografie mě moc potěšily. Nenechám si je pro sebe. Článek zveřejňuji i na internetových stránkách obce, tentokrát proložený Tvými historickými fotografiemi.
Počátky dopravního ruchu na Malé Skále
Závažným konkurentem dráhy stal se automobil. První motorové vozidlo měl Josef Mašek, majitel obchodu a správce hospodářského konzumu "Svornost" ve Vranovém. Byla to značka Laurin & Klement o síle l 3/4 Hp, řemenový převod s předrhovacím přístrojem na řiditelných vidlicích. Celkem primitivní, protože do kopce se muselo přišlapovat. Budilo však ve zdejším okolí dosti senzace - to bylo v roce 1908. Cena byla asi 300 Kč. Později koupil Bohumil Feix, nájemce panského mlýna ve Vranovém čp. 11 auto dvousedadlové, nekryté, bez dvířek, známky Bugatti za 3.600 Kč v Praze.
Na svatodušní pondělí při první zkoušce vjel Josef Mašek jako osvědčený řidič vehiklů a Josef Houfek na tomto autu Bohumila Feixe do Jizery. Lidová poezie ihned opěvovala tuto událost v písni:
"Radili se Mašek s Houfkem, jaký život povedou,
koupili si automobil, do Jizery pojedou.“
Josef Mašek první svůj vehikl za nedlouho prodal K. Dubovi, zaměstnanci obchodní firmy S. Berman v Turnově za 80 Kč, který při své první jízdě v Rožďalovicích vlétl do krámu k velikému úžasu majitele uzenáře.
V létech následujících tu a tam některý vehikl mihl se zdejším krajem. Přišla pak r. 1914 světová válka a v zázemí ruch automobilový skoro zanikal, na frontě byl však v plném proudu. Po převratu však ruch automobilový každým rokem vzrůstal. Nejvíce frekventovaná jest silnice z Turnova přes Rakousy na Malou Skálu. Tato frekvence jest příčinou, že některou neděli není vůbec možno chodcům jíti po rakouské silnici, protože jsou nuceni v kotoučích prachu stále se vyhýbati tryskem jedoucím automobilům. Také spánek lidí v domech, stojících při automobilové silnici, kteří v některém úřadě nebo závodu konali noční službu, stává se pravou útrapou. V roce 1930 není již ani noc klidná, protože auta projíždějí ve velikém počtu rakouskou silnicí.
V roce 1930 mají ve zdejší obci a okolí Malé Skály auta:
Nákladní: Bohumil Šulc - velkoobchodník ve Vranovém, František Dubský - architekt ve Vranovém, Josef Houfek - majitel pekařství na Labi, Alois Houfek - nájemce pekařství na Labi, Dr. Medinger - majitel panství Maloskalského.
Polonákladní: Jan Svoboda - zahradní architekt na Labi.
Osobní: Jan Pelc – obchodník, Josef Houfek - pekařství, František Dubský - architekt, Andělín Jech - poštmistr, Ing.Jaroslav Vlček - majitel hotelu, Bohumil Šulc - velkoobchodník, Karel Weinberg - výroba likérů, Dr. Medinger – majitel panství maloskalského.
Svátek má Libor
23.7.2025 02:20
Aktuální výška:
116 cm
Aktuální stavy hladiny v okolí | |
---|---|
Železný Brod | normální |
Plavy | normální |
Dolní Sytová | normální |
Jablonec nad Jizerou | normální |
Souš | normální |
Návštěvnost:
ONLINE:2
DNES:80
TÝDEN:1377
CELKEM:2139489